Les Arnolfini sont une famille de marchands italiens, fournisseur officiel de draperie de la cour de Bourgogne. Are the men in the mirror van Eyck himself and his servant, arriving on a visit? Les Arnolfini étaient une richissime famille de négociants italiens prospérant dans le commerce de la soie. Université de Sienne; Publié en ligne le 06 février 2013. Look closely and you can see an astonishing level of detail. Infrared reflectography shows that the underdrawing was done in stages. The house is of brick. La première théorie attribue l’identité des personnages aux époux Arnolfini. They are probably Giovanni di Nicolao di Arnolfini, an Italian merchant working in Bruges, and his wife. His motto, Als Ich Can, is painted in Greek letters on the upper frame; the words are an abbreviation of a Flemish saying and a pun on Jan’s name: ‘as I[ich/Eyk] can... We don‘t know the identity of the young man in this small portrait, but his clothes are those of a wealthy individual. Van Eyck often manipulated his sitters‘ appearance to emphasise heads and hands, but here the faces, especially the man’s, have been altered substantially. From early on the painting was identified as showing one ‘Hernoul le Fin’ or ‘Arnoult Fin’. Ce n’est qu’en 1857 que la toile est baptisée Les époux Arnolfini. Entré au service de Philippe IV en tant que peintre officiel du roi en 1623, il devient le curateur de la collection de peinture du souverain à partir des années 1640. She is not pregnant, though she might look it: she is holding up her bulky gown in front of her, as ladies commonly did. Although it looks as if Jan van Eyck painted a real room exactly has he saw it, every object has been carefully chosen to proclaim the couple’s wealth and social status without risking criticism for aping the aristocracy. The woman wears a fine green wool overdress with elaborate dagged sleeves and a long train which falls in thick folds around her feet. Le portrait dit des « Époux Arnolfini » (1434. Sign up to our emails for updates. La signature fleurie en Latin se traduit par « Jan van Eyck était ici 1434 ». Il voulait signaler sa présence, insister sur le fait qu’il a vraiment été témoin de cette scène. 478 0 obj
<>stream
Les époux Arnolfini Maître de la peinture primitive flamande, Jan Van Eyck nous livre ici le portrait d’un riche couple dans son intérieur. Cette œuvre, peinte en 1434 est aujourd'hui conservée à la National Gallery de Londres. Le portrait dit des « Époux Arnolfini » (1434. Jan Van Eyck, Les époux Arnolfini, 1434 Dimensions: 81,9 x 59,5. C’est un portrait en pied. 375 0 obj
<>
endobj
Il reste le plus célèbre. -�� ��i����-0f����&�,˸�aÍw Les peintres du XVIIe siècle en Espagne ne bénéficiaient que très rarement d'un statut social élevé. The chandelier cannot fit into the space it seems to occupy; there is no sign of a fireplace; the bed is too short and the ornate convex mirror on the back wall seems impossibly large. L’œuvre du mois - jphilippe mercé CPD Arts Visuels et Histoire des Arts 64Septembre 2014. Conservé à la National Gallery à Londres . 1956, Les Epoux Arnolfini de Fernando Botero , d'après l'œuvre de Jan Van Eyck http://www.allposters.fr/-sp/Les-Arnolfini-Affiches_i419753_.htm Nouvelle approche sensible Après l'analyse les élèves expriment de nouveau leurs sensations, leurs impressions, leurs émotions face au tableau. Éléments de biographie Jan van Eyck, né à Maaseik vers 1390 et mort à Bruges le 9 juillet 1441) est un peintre flamand, célèbre pour ses portraits d’un réalisme minutieux. Their clothes are expensive and fashionable, but not flashy. We are looking into a reception room in the comfortable, modern mansion of a wealthy merchant. La similitude de graffiti moderne n’est pas accidentelle. L’Homme au turban rouge Autoportrait présumé de Jan van Eyck (1433) Mariage ou hommage ? The first man seems to be raising his left arm and stepping down steps from the passage. His muddy pattens (overshoes) lie discarded on the floor. Ils sont richement vêtus : l’homme porte un manteau de fourrure marron et un chapeau haut-de-forme noir. The oranges reflect in the polished wood of the casement, and the beads hanging by the bed cast both shadows and reflections on the wall behind.